Λουτράκι – Υπόθεση 6χρονου: «Συζητάμε λάθος πράγμα» τονίζει η Δρ. Κέλλυ Ιωάννου, Εγκληματολόγος – Πραγματογνώμονας

Λουτράκι – Υπόθεση 6χρονου: «Συζητάμε λάθος πράγμα» τονίζει η Δρ. Κέλλυ Ιωάννου, Εγκληματολόγος – Πραγματογνώμονας

Η δημόσια συζήτηση γύρω από την υπόθεση του 6χρονου μαθητή στο Λουτράκι έχει επικεντρωθεί σχεδόν αποκλειστικά στη στάση της δασκάλας: αν ήταν «υπερβολική», «ασταθής» ή «αντέδρασε λανθασμένα». Όμως, σύμφωνα με την εγκληματολόγο και πραγματογνώμονα Δρ. Κέλλυ Ιωάννου, το πραγματικό ζήτημα βρίσκεται αλλού.

Η Δρ. Ιωάννου, Καθηγήτρια Εγκληματολογίας & Εγκληματολογικής Ψυχολογίας στο ICPS College και Αναπληρώτρια Καθηγήτρια στο Πανεπιστήμιο UCLan, εξηγεί ότι η ουσία δεν είναι να πάρει κανείς το μέρος της εκπαιδευτικού ή του παιδιού, αλλά τι γίνεται θεσμικά όταν ένα παιδί τόσο μικρής ηλικίας εμφανίζει σεξουαλικοποιημένες ή οριακά ακατάλληλες συμπεριφορές – ανεξάρτητα από το αν συνέβησαν στην παρούσα υπόθεση ή όχι.


«Ένα παιδί που αγγίζει ακατάλληλα δεν είναι εν δυνάμει βιαστής»

Όπως σημειώνει η Δρ. Ιωάννου, ένα παιδί 6 ετών που αγγίζει ακατάλληλα άλλα παιδιά ή ενήλικες δεν πρέπει να αντιμετωπίζεται ως φορέας “κακής πρόθεσης”, αλλά ως παιδί που χρειάζεται διερεύνηση, προστασία και κατάλληλη εκπαίδευση.

Η διεθνής επιστημονική βιβλιογραφία για τις «προβληματικές σεξουαλικές συμπεριφορές» στα παιδιά 5–7 ετών δείχνει ότι τέτοια περιστατικά συνήθως συνδέονται με ένα από τα ακόλουθα:


1. Έκθεση σε πορνογραφικό υλικό

Παιδιά αυτής της ηλικίας δεν επινοούν πολύπλοκες σεξουαλικές κινήσεις. Συχνά έχουν εκτεθεί, έστω και τυχαία, σε περιεχόμενο σε κινητά, τάμπλετ ή τηλεόραση.

2. Συνθήκες στο οικογενειακό περιβάλλον

Έρευνες δείχνουν σύνδεση ανάμεσα σε προβληματικές σεξουαλικές συμπεριφορές και:

  • ενδοοικογενειακή βία,

  • παραμέληση,

  • χρήση ουσιών,

  • σοβαρές συγκρούσεις στο σπίτι.

Σε αυτές τις περιπτώσεις, η σεξουαλικοποιημένη συμπεριφορά λειτουργεί συχνά ως σύμπτωμα ευρύτερης αποδιοργάνωσης.

3. Αναπτυξιακοί ή νευροαναπτυξιακοί παράγοντες

Παιδιά με ΔΕΠΥ, διαταραχές αυτιστικού φάσματος ή νοητική υστέρηση μπορεί να δυσκολεύονται με όρια, παρορμητικότητα και κοινωνικούς κανόνες. Χρειάζονται καθοδήγηση και εκπαίδευση, όχι στιγματισμό.

4. Πιθανή σεξουαλική κακοποίηση

Αν και δεν είναι η συχνότερη αιτία, αποτελεί έναν παράγοντα που πρέπει υποχρεωτικά να διερευνηθεί θεσμικά.
Σε διεθνείς μελέτες, μέρος των παιδιών με τέτοιες συμπεριφορές έχει ιστορικό:

  • κακοποίησης,

  • μαρτυρίας σε σεξουαλικές πράξεις ενηλίκων,

  • έκθεσης σε τραυματικό σεξουαλικό περιεχόμενο.


Το διεθνές πρωτόκολλο: Όχι σχολείο ➜ αστυνομία

Σε πολλές χώρες, πριν φτάσει ένα περιστατικό στη δικαστική ή αστυνομική διαδικασία, μεσολαβεί ένα οργανωμένο ενδιάμεσο στάδιο αξιολόγησης και προστασίας του παιδιού.

Αυτό περιλαμβάνει:

  • εξειδικευμένη αξιολόγηση από παιδοψυχολόγους, παιδοψυχιάτρους, εγκληματολόγους ή δικαστικούς ψυχολόγους,

  • διεπιστημονική συνεργασία σχολείου, υγείας και κοινωνικών υπηρεσιών,

  • εστίαση στο «πώς έμαθε το παιδί αυτή τη συμπεριφορά» και όχι στην τιμωρία του.

Παράλληλα, αξιολογείται και ο τρόπος με τον οποίο ο εκπαιδευτικός έκανε την αναφορά, ώστε να υπάρχει αντικειμενικότητα και ορθή διαχείριση.


«Η συζήτηση δεν είναι δασκάλα ή παιδί – είναι κράτος ή αυτοσχεδιασμός;»

Η Δρ. Ιωάννου θέτει το κεντρικό ερώτημα:

Έχει η χώρα εξειδικευμένο, οργανωμένο μηχανισμό για να αξιολογεί τέτοιες συμπεριφορές σε τόσο μικρά παιδιά ή οι γονείς και τα σχολεία αφήνονται να αυτοσχεδιάσουν μεταξύ άρνησης και καταγγελίας;

Σε μια κοινωνία όπου η πρόσβαση σε ακατάλληλο περιεχόμενο είναι πιο εύκολη από ποτέ και η οικογενειακή δυσλειτουργία δεν είναι σπάνια, η ανάγκη για οργανωμένη, επιστημονική και παιδοκεντρική προσέγγιση είναι επιτακτική.


Το ζήτημα, λοιπόν, δεν είναι ποιος έχει δίκιο. Το ζήτημα είναι αν το κράτος διαθέτει τις δομές να προστατεύει τα παιδιά – όλα τα παιδιά.


Βιβλιογραφία:

1. Friedrich, W. N. (2007). Children With Sexual Behavior Problems: Family-Based, Attachment-Focused Therapy. W.W. Norton.
2. Elkovitch, N., Latzman, R. D., Hansen, D. J., & Flood, M. F. (2009). Understanding child sexual behavior problems: A developmental psychopathology framework. Clinical Psychology Review, 29(7), 586–598.
3. Silovsky, J. F., & Bonner, B. L. (2003). Children with sexual behavior problems: Common misconceptions vs. current findings. Sexual Abuse: A Journal of Research and Treatment, 15(3), 269–290.
4. Chaffin, M., Letourneau, E., & Silovsky, J. (2002). Adults, adolescents, and children who sexually abuse children: A developmental perspective. In The APSAC Handbook on Child Maltreatment (2nd ed.). Sage.

Σχετικά Άρθρα

Πληροφορίες

Το IsthmosNews.gr είναι ένα δυναμικά αναπτυσσόμενο ενημερωτικό site που
έχει ήδη καθιερωθεί στην Κορινθία και την Πελοπόννησο ως πηγή αξιόπιστης
και καθημερινής ενημέρωσης.
Με σύνθημα «Καθημερινή Ενημέρωση με Άποψη και Επίκεντρο τον Δημότη»,
προσφέρουμε έγκαιρα ρεπορτάζ, ειδήσεις και αφιερώματα για ό,τι συμβαίνει
στον τόπο μας — από την τοπική αυτοδιοίκηση και την οικονομία, μέχρι τον
πολιτισμό, τον τουρισμό και την κοινωνία.

Το κοινό μας είναι ενεργοί δημότες της Κορινθίας , της Πελοποννήσου που
μας εμπιστεύονται για να μένουν πάντα ενημερωμένοι.
Τα νέα της Κορινθίας & Πελοποννήσου δεν κοιμούνται ποτέ.
Και εσύ... γιατί να τα μαθαίνεις τελευταίος;

👉 IsthmosNews.gr — Το site που έγινε καθημερινή σου συνήθεια.

Με εκτίμηση,
Η Ομάδα του isthmos News