Το Υπουργείο Πολιτισμού ανακοινώνει την εγγραφή στο Εθνικό Ευρετήριο Άυλης Πολιτιστικής Κληρονομιάς της Ελλάδας, επτά νέων στοιχείων, εφαρμόζοντας, ήδη από το 2006, την σύμβαση για τη Διαφύλαξη της Άυλης Πολιτιστικής Κληρονομιάς. Τα Δελτία για τα επτά στοιχεία άυλης πολιτιστικής κληρονομιάς, που υποβλήθηκαν το 2022, έτυχαν συστηματικής επεξεργασίας από τη Διεύθυνση Νεότερης Πολιτιστικής Κληρονομιάς και την Εθνική Επιστημονική Επιτροπή για την Εφαρμογή της Σύμβασης για τη Διαφύλαξη της Άυλης Πολιτιστικής Κληρονομιάς (UNESCO, 2003) με τη συνεργασία των κοινοτήτων των φορέων, αποσκοπώντας στη διαφύλαξη των παραδόσεων και τη μετάδοσή τους στις νεότερες γενιές.
Στο πλαίσιο της εφαρμογής της Σύμβασης της UNESCO, η χώρα μας δημιούργησε και εμπλουτίζει συστηματικά το Εθνικό Ευρετήριο Άυλης Πολιτιστικής Κληρονομιάς, στο οποίο κοινότητες φορέων άυλης πολιτιστικής κληρονομιάς έχουν τη δυνατότητα να αναδείξουν τα στοιχεία που οι ίδιες θεωρούν σημαντικά, για την ταυτότητά τους.
Η Υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη, με την αποδοχή της εισήγησης της Επιτροπής, για την εγγραφή των επτά νέων στοιχείων στο Εθνικό Ευρετήριο, δήλωσε: «Η εγγραφή επτά νέων στοιχείων στο Εθνικό Ευρετήριο Άυλης Πολιτιστικής Κληρονομιάς αποτελεί μια σημαντική προσθήκη στο πολιτιστικό αποτύπωμα της χώρας μας. Κάθε στοιχείο που καταγράφεται δεν είναι απλώς ένα κομμάτι της παράδοσής μας, αλλά μια ζωντανή έκφραση της ταυτότητας, της δημιουργικότητας και της συλλογικής μνήμης των κοινοτήτων μας. Η άυλη πολιτιστική κληρονομιά είναι η ψυχή του πολιτισμού μας. Είναι τα τραγούδια, οι χοροί, τα έθιμα, οι τεχνικές και οι γνώσεις που περνούν από γενιά σε γενιά, χτίζοντας γέφυρες ανάμεσα στο παρελθόν, το παρόν και το μέλλον. Γι' αυτό και η διαφύλαξη και ανάδειξή τους αποτελεί προτεραιότητα για το Υπουργείο Πολιτισμού. Η καταγραφή των επτά νέων στοιχείων είναι το αποτέλεσμα συλλογικής προσπάθειας επιστημονικών φορέων, τοπικών κοινοτήτων και πολιτιστικών συλλόγων, που εργάζονται, με αγάπη και γνώση, για τη διατήρηση της άυλης κληρονομιάς μας. Ωστόσο, η εγγραφή αυτή δεν είναι το τέλος της πορείας αλλά η αρχή μιας νέας πορείας για την προστασία, ανάδειξη και μετάδοση της ζωντανής κληρονομιάς μας, στις επόμενες γενιές».
Η ετήσια διαδικασία εμπλουτισμού του Εθνικού Ευρετηρίου Άυλης Πολιτιστικής Κληρονομιάς της Ελλάδας ξεκινάει κάθε Ιανουάριο, με τη δημόσια πρόσκληση που απευθύνει η ΔΙΝΕΠΟΚ. Η Εθνική Επιστημονική Επιτροπή κατά τη συνεδρίαση της, στις 18 Δεκεμβρίου 2024, έκρινε θετικά την εισήγηση για την εγγραφή επτά στοιχείων άυλης πολιτιστικής κληρονομιάς, την οποία και έκανε δεκτή η Υπουργός Πολιτισμού.
Τα στοιχεία που εγγράφονται στο Εθνικό Ευρετήριο Άυλης Πολιτιστικής Κληρονομιάς της Ελλάδας είναι τα εξής:
1.Η τεχνική της βαρελοποιίας, στην Achaia Clauss
Η τέχνη της βαρελοποιίας και κατ' επέκταση τα χειροποίητα βαρέλια που περιέχουν κρασί αλλά κυρίως γλυκιά, ερυθρή Μαυροδάφνη της Achaia Clauss είναι στο επίκεντρο της αμπελοοινικής πολιτιστικής ταυτότητας του Νομού Αχαΐας. Η τέχνη της βαρελοποιίας στην Achaia Clauss ξεκινάει από ιδρύσεώς της, το 1861 και σήμερα, ασκείται στο χώρο της για ανάγκες οινοποίησης και για σκοπούς πολιτιστικής ανάδειξης μέσα από τα χειροποίητα δρύινα βαρέλια, κατασκευής 1882 και μετά, γεμάτα ακόμα με Μαυροδάφνη άριστης ποιότητας. Επιπλέον, για την διάσωση της πολιτισμικής τεχνογνωσίας, έχει δημιουργηθεί Μουσείο Βαρελιού, όπου βιώνεται και ασκείται η τέχνη της κατασκευής του βαρελιού (το έτος 2010 εκδόθηκε σχετικό βιβλίο με αυτοχρηματοδότηση).
2.Η αμπελοοινική παράδοση της Μαυροδάφνης στην Achaia Clauss
Η Μαυροδάφνη της Achaia Clauss είναι στο επίκεντρο της αμπελοοινικής πολιτιστικής ταυτότητας του Νομού Αχαΐας. Για την παρασκευή της Μαυροδάφνης χρησιμοποιούνται σταφύλια από τις περιοχές της Πάτρας, τα οποία συγκεντρώνονται από τους ιδιόκτητους αμπελώνες και συμπληρωματικά από άλλους τοπικούς παραγωγούς που γνωρίζουν την ειδική επεξεργασία, διά της οποίας ανακόπτεται η ζύμωση με αλκοόλ, με αποτέλεσμα το γλυκό κρασί της Μαυροδάφνης, ένα προϊόν με μεγάλη διατροφική, οικονομική και συμβολική αξία το οποίο χρησιμοποιείται σε καθημερινές, αλλά και ιδιαίτερες περιστάσεις, με αποκορύφωμα τη χρήση του ως νάμα στο Μυστήριο της Θείας Ευχαριστίας.
3.Το ταφικό έθιμο των Ποντίων, στα Σούρμενα Αττικής
Το Ταφικό Έθιμο ξεκινά με την τέλεση της Πανηγυρικής Κυριακάτικης Θείας Λειτουργίας στον Ιερό Ναό Μεταμόρφωσης του Σωτήρος στα Σούρμενα. Αμέσως μετά το πέρας της Θείας Λειτουργίας, τα μέλη της κάθε οικογένειας μεταβαίνουν στο κοιμητήριο, όπου κάθε οικογένεια τελεί τρισάγιο στον οικογενειακό τάφο ενώ παράλληλα προσφέρονται στους παρευρισκόμενους συμβολικά κεράσματα (πασχαλινά αυγά και τσουρέκια). Αυτό το σημείο αποτελεί και τον πυρήνα του εθίμου, καθώς η παρουσία των μελών όλων των οικογενειών και η προσφορά των πασχαλινών εδεσμάτων σε ένα χώρο όπου αισθάνονται να συνυπάρχουν με τα κεκοιμημένα προσφιλή τους πρόσωπα, δημιουργεί το αναστάσιμο κλίμα που κυριαρχεί στον χώρο του κοιμητηριού.
4.Κοινωνικές πρακτικές και παραδόσεις στα τσιπουράδικα του Βόλου και της Νέας Ιωνίας Μαγνησίας
Συνεχίζοντας μια παράδοση που μετρά περισσότερα από εκατό χρόνια, τα τσιπουράδικα του Βόλου και της Νέας Ιωνίας Μαγνησίας αποτελούν το δημοφιλέστερο είδος εστίασης στην περιοχή, με μεγάλη σημασία για την κοινωνική ζωή και για την οικονομία της. Χαρακτηριστικό τους είναι η μεγάλη ποικιλία μεζέδων που σερβίρονται με την παραγγελία τσίπουρου, με συγκεκριμένους κανόνες και τελετουργικό.
5.Λειδινός της Αίγινας
Έθιμο επαναλαμβανόμενο κάθε 14 Σεπτέμβρη στην Κυψέλη Αίγινας. Ονόμαζαν «ΛΕΙΔΙΝΟ» ένα πρόχειρο ελαφρύ γεύμα που έπαιρναν οι αγρότες το σούρουπο, επιστρέφοντας από μια κοπιαστική μέρα στα χωράφια. Η συνήθεια αυτή επαναλαμβανόταν κάθε μέρα από μέσα Μαρτίου έως μέσα Σεπτεμβρίου – περίοδος δηλαδή που η μέρα είναι μεγάλη και οι εργάτες δούλευαν «όσο έβλεπαν». Τους επόμενους έξι μήνες, η ημέρα μικραίνει οπότε ο χρόνος εργασίας στο ύπαιθρο αναγκαστικά περιορίζεται, σουρουπώνει νωρίς και δεν υπάρχει ανάγκη για «λειδινό» γεύμα. Παρομοιάζεται αυτή η διακοπή ως θάνατος του «Λειδινού» και σηματοδοτείται με μια παρωδία κηδείας ομοιώματος νεκρού, με μοιρολόι, ταφή, κόλλυβα που καταλήγει σε γλέντι.
6.Ο χορός της τράτας στην Περαχώρα και το Λουτράκι Κορινθίας
Ο «Χορός της Τράτας», αποτελεί ένα τελετουργικό χορευτικό δρώμενο με διαβατήριο χαρακτήρα, που λαμβάνει χώρα στην Περαχώρα και στο Λουτράκι Κορινθίας, καθ' όλη την διάρκεια του Τριωδίου, σε διάφορα σημεία αναφοράς των κοινοτήτων, όπως αυλόγυροι εκκλησιών και εξωτερικοί χώροι κοινοτικών κτιρίων, ενώ την Καθαρά Δευτέρα ο χορός πραγματοποιείται στις κεντρικές πλατείες των δυο οικισμών. Οι συμμετέχοντες επιτελεστές, πιάνονται σταυρωτά και χορεύουν γύρω από την φωτιά, επιτελώντας έναν μέσα-έξω βηματισμό και τραγουδώντας αντιφωνικά τοπικά αποκριάτικα τραγούδια στα ελληνικά και στα αρβανίτικα.
7.Έθιμο Αϊ-Γιώργη στη Μητρόπολη Καρδίτσας
Το Έθιμο του Αη Γιώργη πραγματοποιείται στο χωριό Μητρόπολη (Παλιόκαστρο) Καρδίτσας, ανήμερα της γιορτής του Αγίου Γεωργίου, που σύμφωνα με το Ορθόδοξο εκκλησιαστικό εορτασμό, είναι μετακινούμενη γιορτή. Την ημέρα του εορτασμού και μετά τη Θεία Λειτουργία οι γυναίκες του χωριού συγκεντρώνονται στον προαύλιο χώρο της εκκλησίας του Αγίου Γεωργίου του Μεγαλομάρτυρα, πιάνονται στον χορευτικό κύκλο και χορεύουν τραγουδώντας αντιφωνικά χωρίς τη συνοδεία μουσικών οργάνων το «μοναδικό» τραγούδι του Αη Γιώργη. Το Έθιμο του Αη Γιώργη τελούνταν από παλιά στο χωριό αλλά τη δεκαετία του 1990 ατόνησε και ξεκίνησε να τελείται από το 2015 και πάλι με την επαναδραστηριοποίηση και πρωτοβουλία του Διοικητικού Συμβουλίου και των γυναικών του Μορφωτικού Συλλόγου Μητρόπολης.
Την Τετάρτη 19 Φεβρουαρίου 2025, στις 17:00, ο Ναυτικός Όμιλος Κορίνθου θα πραγματοποιήσει την ετήσια εκδήλωση για την κοπή της Βασιλόπιτας.
Η εκδήλωση θα πραγματοποιηθεί στο φυσικό χώρο των αθλητών , το Δημοτικό Κολυμβητήριο Κορίνθου,με τη συμμετοχή μελών και φίλων του Ομίλου.
Κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης θα γίνουν:
Βραβεύσεις αθλητών αγωνιστικής
Απονομή κυπέλλου προαγωνιστικής
Κλήρωση δώρων για κάθε τμήμα
Βραβεύσεις χορηγών
Σήμερα ,18 Φεβρουαρίου 2025, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών (Αίθουσα “Νίκος Σκαλκώτας”), υπό τη διοργάνωση του Institute of Coating Technologies (IoCT) , πραγματοποιείται μια σημαντική εκδήλωση και αφορά στη βιομηχανία των χρωμάτων και οικοδομικών υλικών στην Ελλάδα, που αποτελεί πλέον θεσμό.
To Coating Forum 2025 είναι σημείο συνάντησης για όλες τις εταιρίες του χώρου, για τα στελέχη τους και για όλους τους ειδικούς του κλάδου.
Με τίτλο “Construction Next”, το συνέδριο εστιάζει στις επερχόμενες τάσεις στα επιχρίσματα, στο μέλλον των χρωμάτων και των δομικών υλικών, ένα μέλλον που υπόσχεται καινοτομίες, εξελίξεις, τεχνολογικά προηγμένα προϊόντα και τεχνικές σε μια ταχεία αναπτυσσόμενη αγορά.
ΘΕΜΑΤΟΛΟΓΙΑ:
Ανασκόπηση της αγοράς και τάσεις της βιομηχανίας
Δυνατότητες και προκλήσεις στη αλυσίδα εφοδιασμού
Ευαισθητοποίηση, εκπαίδευση, απαιτήσεις πιστοποίησης και παρεμβάσεις πολιτικής για την προώθηση της αειφορίας στις κατασκευές
Μοντέλα καινοτομίας για την προώθηση της αειφορίας και της ενεργειακής αποδοτικότητας στην βιομηχανία των επιχρισμάτων και τις κατασκευές
Καινοτόμα υλικά και τεχνολογίες στον τομέα των χρωμάτων
Λειτουργικά επιχρίσματα, έξυπνες επιφάνειες και επιστρώσεις
Ανακυκλώσιμα υλικά και κυκλική οικονομία στον κατασκευαστικό τομέα
Ψηφιακά δίδυμα, έξυπνες τεχνολογίες & τεχνητή νοημοσύνη για τις κατασκευές
Επίδραση των κλιματικών αλλαγών στις προδιαγραφές των χρωμάτων και των δομικών υλικών
Εξατομίκευση και προσαρμογή χρωμάτων στις ανάγκες του σύγχρονου χρήστη








Γράφει ο Χρήστος Ι. Μπριστογιάννης - Μέλος ΚΠΕ ΠΑΣΟΚ-Κίνημα Αλλαγής
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Η κοινωνική αγανάκτηση αποτελεί μια φυσική αντίδραση των πολιτών απέναντι σε συνθήκες που προκαλούν αδικία, ανασφάλεια και απαξίωση της ζωής τους.
Ειδικά σε περιπτώσεις τραγικών γεγονότων, όπως το σιδηροδρομικό δυστύχημα των Τεμπών, η οργή αυτή διογκώνεται, καθώς αναδεικνύεται η αποτυχία των θεσμών να διασφαλίσουν το αυτονόητο: την ασφάλεια και την ευημερία των πολιτών. Ωστόσο, η αγανάκτηση από μόνη της δεν αρκεί.
Αν δεν μετατραπεί σε συνειδητή πολιτική στάση και δράση, κινδυνεύει είτε να εκφυλιστεί σε προσωρινή έκρηξη είτε, ακόμα χειρότερα, να διοχετευτεί σε μισαλλόδοξες και λαϊκιστικές προσεγγίσεις. Η ανάγκη μετατροπής της κοινωνικής δυσαρέσκειας σε πολιτική τοποθέτηση και ενεργοποίηση είναι ζωτική για τη δημοκρατία και την αναγέννηση αυτής.
Η συνειδητοποίηση των βαθύτερων αιτίων των προβλημάτων—η κρατική αδιαφορία, οι πελατειακές σχέσεις, η έλλειψη λογοδοσίας—οδηγεί στη διαμόρφωση απαιτήσεων για συγκεκριμένες πολιτικές αλλαγές. Αυτό σημαίνει συμμετοχή στις συλλογικές διαδικασίες, πίεση για διαφάνεια και αξιοκρατία, καθώς και ενίσχυση της κοινωνίας των πολιτών. Ωστόσο, απαιτείται μεγάλη προσοχή: η αγανάκτηση επουδενί δεν πρέπει να μετατραπεί σε εργαλείο μισαλλοδοξίας ή σε τυφλή απόρριψη κάθε θεσμικής δομής.
Ο λαϊκισμός, που συχνά εκμεταλλεύεται τη δικαιολογημένη οργή και που εκπορεύεται από ακραίες αντιλήψεις, προτείνει απλουστευτικές και διχαστικές λύσεις, καλλιεργώντας τον θυμό χωρίς να προωθεί ουσιαστικές αλλαγές. Η πολιτική σκέψη και δράση πρέπει να βασίζονται σε επιχειρήματα, τεκμηρίωση και ρεαλιστικές προτάσεις, όχι σε συνθήματα με εξιλαστήρια θύματα. Η κοινωνία αναζητά φως σε Ερεβικό σκοτάδι. Το δυστύχημα των Τεμπών ανέδειξε όχι μόνο τα συστημικά προβλήματα της χώρας, αλλά και τη δύναμη της κοινωνίας να απαιτήσει δικαιοσύνη.
Το ζητούμενο, λοιπόν, δεν είναι η πρόσκαιρη αντίδραση, αλλά η διαμόρφωση μιας διαρκούς, δημοκρατικής και υπεύθυνης πολιτικής κουλτούρας που θα απαιτεί και θα διασφαλίζει την προάσπιση του δημόσιου συμφέροντος. Η αλλαγή δεν έρχεται από μόνη της. Απαιτεί πολιτική σκέψη, συμμετοχή και δράση. Αντί η οργή να καταναλώνεται σε άγονες αντιπαραθέσεις ή να γίνεται εργαλείο όσων θέλουν να εκμεταλλευτούν τη συγκυρία, πρέπει να μετατραπεί σε μια ώριμη διεκδίκηση ενός κράτους που σέβεται και προστατεύει τους πολίτες του.
Η κοινωνία δεν πρέπει να ξεχάσει, ούτε να συμβιβαστεί.
Πρέπει να απαιτήσει, να προτείνει, να συμμετάσχει. Μόνο έτσι η αγανάκτηση θα γίνει κινητήρια δύναμη για ένα καλύτερο μέλλον, αντί να χαθεί μέσα στον θυμό και την απογοήτευση. Ένα μέλλον για το οποίο τα θύματα μας θα χαμογελούν από ψηλά.
Ο Δήμος προσκαλεί τους δημότες του αλλά και κάθε επισκέπτη σε μία μοναδική αποκριάτικη εμπειρία και πιο συγκεκριμένα στην εκδήλωση «Τουτη την Αποκριά, όλα χορός να γίνουνε!», που θα πραγματοποιηθεί απόψε το βράδυ (Τρίτη, 18/02/2025), στις 6.00.
Η βραδιά θα ξεκινήσει από το ΚΕΠΑΠ με όλους τους συλλόγους, υπό την καθοδήγηση των χοροδιδασκόντων. Η πομπή μας θα διασχίσει τους πεζόδρομους, ακολουθώντας το ρυθμό που θα δίνουν οι πίπιζες και τα νταούλια, με την κορύφωση να γίνεται στο Φλοίσβο, όπου 300 φαναράκια θα ανυψωθούν και θα φωτίσουν τον ουρανό της πόλης.
Στη συνέχεια, οι συμμετέχοντες θα προχωρήσουν στους πεζόδρομους για να καταλήξουν στα Περιβολάκια, όπου θα ανάψει η φωτιά της Αποκριάς και γύρω από τη ζεστή φλόγα, θα ξεκινήσει το γλέντι με το Γαϊτανάκι
Εκεί, όλοι μαζί θα ενωθούμε για έναν αξέχαστο χορό. Μόλις ξεκινήσει το πάρτι, θα ανοίξουν οι μπουφέδες με παραδοσιακά εδέσματα και άφθονο κρασί, για να ολοκληρώσουμε την απόλυτη αποκριάτικη βραδιά.
Ελάτε να γιορτάσουμε μαζί τις παραδόσεις μας και να δημιουργήσουμε νέες, ζωντανές αναμνήσεις!
A.O. Ποσειδών Λουτρακίου Στίβος | ΣΑΒΒΑΤΟΚΥΡΙΑΚΟ ΜΕ ΠΛΟΥΣΙΑ ΑΓΩΝΙΣΤΙΚΗ ΔΡΑΣΗ ΓΙΑ ΤΟ ΤΜΗΜΑ ΤΟΥ ΣΤΙΒΟΥ
Με ανακοίνωση του ο A.O. Ποσειδών Λουτρακίου Στίβος ενημερώνει για την πλούσια αγωνιστική του δράση. Συγκεκριμένα αναφέρει :
"Το Σάββατο 15 Φεβρουαρίου 2025 ο αθλητής μας Θεοδώρου Βασίλης συμμετείχε στην *Ημερίδα Κλειστού Στίβου Κ20 Ανδρών* στο *Στάδιο Ειρήνης και Φιλίας*.




- Πολιτική Προστασία: Ετοιμότητα και αποτελεσματικότητα σε καταστάσεις έκτακτης ανάγκης.