Σαν σήμερα, στις 23 Ιουλίου 2018, η Ελλάδα βίωσε μία από τις πιο σκοτεινές και τραγικές στιγμές της νεότερης ιστορίας της. Η φονική πυρκαγιά που ξέσπασε στο Μάτι Αττικής άφησε πίσω της 104 νεκρούς, δεκάδες τραυματίες και ανυπολόγιστες καταστροφές, συγκλονίζοντας το πανελλήνιο και προκαλώντας παγκόσμια θλίψη.
Η πυρκαγιά ξεκίνησε το απόγευμα της Δευτέρας σε δασική έκταση στην περιοχή της Πεντέλης και επεκτάθηκε με ασύλληπτη ταχύτητα προς τον Νέο Βουτζά και το Μάτι, εγκλωβίζοντας κατοίκους και παραθεριστές. Οι φλόγες έφτασαν μέχρι τη θάλασσα, αφήνοντας πίσω τους καμένα σπίτια, απανθρακωμένα οχήματα και ανθρώπους που δεν πρόλαβαν να σωθούν.
Η καταστροφή αποδόθηκε σε έναν συνδυασμό παραγόντων: τις ακραίες καιρικές συνθήκες, την απουσία έγκαιρης και οργανωμένης εκκένωσης, την έλλειψη σχεδίου και τον κακό συντονισμό των αρχών. Η τραγωδία ανέδειξε με τον πιο σκληρό τρόπο τις χρόνιες παθογένειες της κρατικής λειτουργίας και της πολεοδομικής αναρχίας.
Έξι χρόνια μετά, οι πληγές παραμένουν ανοιχτές. Ο τόπος ανασυγκροτείται, αλλά η μνήμη των θυμάτων δεν σβήνει. Οι συγγενείς των αδικοχαμένων ανθρώπων συνεχίζουν να διεκδικούν δικαιοσύνη, ενώ η τραγωδία του Ματιού υπενθυμίζει διαρκώς την ανάγκη για πρόληψη, οργάνωση και σεβασμό στο περιβάλλον.
Το Μάτι δεν ξεχνιέται. Και δεν πρέπει να ξεχαστεί.
🔥 Χρονολόγιο της τραγωδίας στο Μάτι – 23 Ιουλίου 2018
-
14:49 – Εκδηλώνεται πυρκαγιά σε δασική έκταση στο Νταού Πεντέλης. Οι πρώτες φλόγες αναφέρονται στην Πυροσβεστική.
-
15:33 – Η φωτιά κατευθύνεται με ταχύτητα προς τον Νέο Βουτζά, λόγω των θυελλωδών ανέμων (8-10 μποφόρ).
-
16:49 – Οι φλόγες περνούν την Λεωφόρο Μαραθώνος και εισέρχονται στον οικιστικό ιστό του Νέου Βουτζά.
-
17:15 – Το πύρινο μέτωπο φτάνει στο Μάτι. Κάτοικοι και παραθεριστές εγκλωβίζονται χωρίς να έχει δοθεί εντολή εκκένωσης.
-
17:30 – 18:00 – Πολλοί άνθρωποι προσπαθούν να διαφύγουν μέσω της θάλασσας. Δεκάδες πέφτουν στο νερό για να σωθούν.
-
18:40 – Αναφέρονται οι πρώτοι θάνατοι από εγκλωβισμένους σε σπίτια και αυτοκίνητα.
-
20:00 – Βαριά καμένα οχήματα εντοπίζονται στο οικόπεδο της φρίκης στην Αργυρά Ακτή. 26 άνθρωποι βρέθηκαν εκεί νεκροί, αγκαλιασμένοι.
-
21:00 και μετά – Πλοία και ιδιωτικά σκάφη συμμετέχουν σε επιχείρηση διάσωσης ανθρώπων από τη θάλασσα. Διασώζονται πάνω από 700 άτομα.
-
24 Ιουλίου, πρωί – Ο απολογισμός ανεβαίνει δραματικά. Η Ελλάδα ξυπνά με τον αριθμό των θυμάτων να αυξάνεται συνεχώς.
-
Μέρες μετά – Η τελική καταγραφή φτάνει τους 104 νεκρούς, εκατοντάδες τραυματίες και εκτεταμένες υλικές καταστροφές.
Αληθινές ιστορίες νεαρών hackers και οι νομικές τους συνέπειες
Η ψηφιακή εποχή έχει φέρει νέες μορφές εγκληματικότητας, και μαζί της και μια ανησυχητική τάση: όλο και περισσότερα νεαρά παιδιά και έφηβοι εμπλέκονται σε hacking και κυβερνοεγκλήματα.
Αυτοί οι νεαροί “χάκερ” συχνά ξεκινούν ως περίεργοι ή παίζοντας με την τεχνολογία, αλλά κάποιες φορές οι πράξεις τους περνούν σε παράνομο έδαφος, με σοβαρές συνέπειες.
Τι Είναι το Juvenile Cybercrime;
Είναι κάθε μορφή ψηφιακού εγκλήματος που διαπράττεται από ανηλίκους ή εφήβους, όπως:
- Παραβίαση συστημάτων και ιστοσελίδων
- Δημιουργία και διαμοιρασμός malware
- Cyberbullying και διαδικτυακή παρενόχληση
- Κλοπή δεδομένων και προσωπικών πληροφοριών
Αληθινές Ιστορίες Νεαρών Hackers
-Ένας 16χρονος που παραβίασε το δίκτυο σχολείου του για να αλλάξει βαθμολογίες
-Μια 15χρονη που δημιούργησε ransomware και ζήτησε λύτρα από φίλους της
-Ένας 17χρονος που κατάφερε να χακάρει την ιστοσελίδα μιας τοπικής εταιρείας για να αποδείξει τις αδυναμίες της
Αυτές οι ιστορίες δείχνουν πόσο εύκολα τα παιδιά μπορούν να μπουν στον κόσμο του hacking – είτε από περιέργεια είτε για “παιχνίδι”.
Ποιες Είναι οι Νομικές Συνέπειες;
Παρά το νεαρό της ηλικίας, η δικαιοσύνη αντιμετωπίζει σοβαρά τέτοιες υποθέσεις:
- Ποινικές διώξεις, με κυρώσεις που φτάνουν από πρόστιμα έως και φυλάκιση
- Υποχρεωτική παρακολούθηση εκπαιδευτικών προγραμμάτων κυβερνοασφάλειας
- Απαγόρευση χρήσης υπολογιστών ή διαδικτύου για συγκεκριμένα χρονικά διαστήματα
- Σε κάποιες χώρες, ειδικά δικαστήρια για ανηλίκους hackers
Γιατί Αυτά τα Παιδιά Γίνονται Hackers;
- Η τεχνολογία είναι παντού, εύκολα προσβάσιμη και δελεαστική
- Έλλειψη κατάλληλης εκπαίδευσης και κατανόησης των συνεπειών
- Η επιθυμία για πρόκληση, αναγνώριση ή απλώς περιέργεια
- Κοινωνικά προβλήματα και ανάγκη έκφρασης
Τι Μπορούμε να Κάνουμε;
- Ενημέρωση και εκπαίδευση των νέων για τους κινδύνους και την ηθική του ψηφιακού κόσμου
- Δημιουργία προγραμμάτων ψυχαγωγίας και εκπαίδευσης με θετικό προσανατολισμό
- Ενθάρρυνση για χρήση των δεξιοτήτων τους σε νόμιμα project, όπως το ethical hacking
- Επαγρύπνηση γονέων και εκπαιδευτικών για αλλαγές στη συμπεριφορά των παιδιών
Η Τεχνολογία Είναι Δυνατό Όπλο – Και για Καλό και για Κακό
Τα παιδιά μπορούν να γίνουν οι επόμενοι μεγάλοι καινοτόμοι, ή οι ψηφιακοί εγκληματίες του αύριο.
Είναι στο χέρι μας να τους καθοδηγήσουμε σωστά και να τους δείξουμε τον δρόμο της ευθύνης και της ασφάλειας.






Στην κυκλοφορία παραδόθηκε η Νέα Γέφυρα επί του ποταμού Κερίτη, στον οικισμό Αλικιανός του Δήμου Πλατανιά της Π.Ε. Χανίων, παρουσία του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών Χρίστου Δήμα, του Υφυπουργού Νίκου Ταχιάου και του Γενικού Γραμματέα Υποδομών Δημήτρη Αναγνώπουλου.
Με αφορμή την παράδοση σε κυκλοφορία της γέφυρας, ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρίστος Δήμας, δήλωσε:
«Είμαστε στην ευχάριστη θέση να παραδίδουμε στην κυκλοφορία τη γέφυρα του Κερίτη ικανοποιώντας ένα πολύ σημαντικό αίτημα της τοπικής κοινωνίας. Ο Δήμαρχος, οι τοπικοί Βουλευτές και η Περιφέρεια συνεργαστήκαμε άψογα και με τον κατασκευαστή, ώστε να έχουμε το σημερινό αποτέλεσμα. Είναι ένα έργο προϋπολογισμού 6,7 εκατομμυρίων ευρώ. Η γέφυρα είναι 85,1 μέτρα. Μαζί είναι ο κυκλικός κόμβος και έχουν γίνει πολύ σημαντικές παρεμβάσεις με τη διευθέτηση της κοίτης, με τα στηρίγματα, με τα αναχώματα, τα υδραυλικά, τον ηλεκτροφωτισμό, ώστε να έχουμε μία ασφαλή λειτουργική γέφυρα, η οποία ενώνει το οδικό δίκτυο από τα Χανιά έως τον Ομαλό καθιστώντας πολύ πιο εύκολη και πιο ασφαλή τη μετακίνηση.
Όσον αφορά στην αποκατάσταση της Ιστορικής Λίθινης γέφυρας Κερίτη, η οποία είχε καταρρεύσει στην πλημμύρα της 25ης Φεβρουαρίου 2019, ο κ. Δήμας ανέφερε ότι υπάρχουν οι προμελέτες και ο στόχος του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών είναι να ολοκληρωθεί και η μελέτη αποκατάστασης το συντομότερο δυνατό, καθώς η ανάδειξη της πολιτιστικής κληρονομιάς του τόπου μας είναι προτεραιότητα για την κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας.
Ο προϋπολογισμός του έργου ανήλθε σε 6,7 εκατ. ευρώ και χρηματοδοτήθηκε από το Πρόγραμμα Δημόσιων Επενδύσεων.
Παρόντες στην τελετή παράδοσης της νέας γέφυρας Κερίτη στην κυκλοφορία ήταν η Υφυπουργός Μετανάστευσης και Ασύλου και βουλευτής Χανίων Σέβη Βολουδάκη, οι Βουλευτές Χανίων Ντόρα Μπακογιάννη και Αλέξανδρος Μαρκογιαννάκης, ο Περιφερειάρχης Κρήτης Σταύρος Αρναουτάκης, ο Αντιπεριφερειάρχης της Π.Ε. Χανίων Νικόλαος Καλογερής και ο Δήμαρχος Πλατανιά Ιωάννης Μαλανδράκης.
Αυτοψία σε εργασίες επισκευής σχολείων στην Π.Ε. Χανίων
Η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών επιθεώρησε και την πρόοδο των εργασιών σε 4 σχολικές μονάδες που ανακαινίζονται στο πλαίσιο του προγράμματος «Μαριέττα Γιαννάκου», στο 2ο Γενικό Λύκειο Χανίων, στο 3ο Δημοτικό Σχολείο και 4ο Νηπιαγωγείο Χανίων, στο 11ο Δημοτικό Σχολείο Σούδας, καθώς και στο 2ο Δημοτικό Σχολείο Σούδας.
Μετά τις επισκέψεις, ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρίστος Δήμας δήλωσε:
«Σήμερα είχα τη χαρά και την ευκαιρία να επιθεωρήσω την πρόοδο των εργασιών ανακαίνισης σε 4 από τις 10 σχολικές μονάδες της Π.Ε. Χανίων, οι οποίες εντάσσονται στο πλαίσιο του Προγράμματος «Μαριέττα Γιαννάκου».
Οι εργασίες στα σχολεία που είδαμε πραγματοποιούνται με εντατικό ρυθμό, σε δύσκολες συνθήκες, με στόχο να είναι πλήρως λειτουργικές οι εγκαταστάσεις όταν χτυπήσει το πρώτο κουδούνι της σχολικής χρονιάς.
Συνολικά στην Περιφέρεια Κρήτης έχουν περιληφθεί στο Πρόγραμμα «Μαριέττα Γιαννάκου» 33 σχολικές μονάδες, με τον συνολικό προϋπολογισμό των έργων ανακαίνιση να προσεγγίζει τα 8 εκατ. ευρώ.
Είναι 10 σχολεία στα Χανιά, 15 στο Ηράκλειο, 4 στο Ρέθυμνο και άλλα 4 σχολεία στο Λασίθι.
Επομένως και σε αυτό το πεδίο: της αναβάθμισης των σχολικών υποδομών, η Κρήτη βρίσκεται στο προσκήνιο των έργων που υλοποιεί το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών. Εργαζόμαστε με συνέπεια και σχέδιο ώστε να εξασφαλίσουμε στους συμπολίτες μας καλύτερα σχολεία για τα παιδιά τους».
- Τεχνικά Στοιχεία
Οι εργασίες στα σχολεία της Π.Ε. Χανίων που επισκέφθηκε σήμερα η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου, περιλαμβάνουν μεταξύ άλλων:
- Εσωτερικούς και εξωτερικούς χρωματισμούς με αποκατάσταση σαθρών ή/και ρηγματωμένων επιχρισμάτων, καθώς επίσης κιγκλιδωμάτων και πορτών περίφραξης αυλείου χώρου.
- Επισκευές και κατασκευές ραμπών ΑμεΑ.
- Ανακαίνιση wc καθηγητών.
- Ανακαίνιση wc κοριτσιών και αγοριών, καθώς και δημιουργία wc ΑμεΑ.
- Ανακατασκευή γηπέδων basket και volley και περιφραγμένων παιδικών χαρών στον προαύλιο χώρο των σχολείων.
- Λοιπές οικοδομικές εργασίες.
Ο προϋπολογισμός των έργων που γίνονται στα τέσσερα (4) αυτά σχολεία αγγίζει το 1 εκατ. ευρώ, ενώ συνολικά στις 10 σχολικές μονάδες της Π.Ε. Χανίων, τα 2,28 εκατ. ευρώ.
Ο Υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, κ. Κυριάκος Πιερρακάκης, ανακοίνωσε σήμερα στη Βουλή την κατάθεση τροπολογίας που φέρνει σημαντικές ελαφρύνσεις για τους πολίτες όσον αφορά τις χρεώσεις από τράπεζες και παρόχους ΑΤΜ. Η τροπολογία θα ενταχθεί στο υπό ψήφιση σχέδιο νόμου για τον Εθνικό Τελωνειακό Κώδικα και θα τεθεί σε ψηφοφορία στην Ολομέλεια την Πέμπτη.
Οι πέντε βασικές αλλαγές που εισάγονται είναι οι εξής:
- Κατάργηση προμηθειών για πελάτες τραπεζών από ΑΤΜ άλλων τραπεζών που είναι μέλη της ΔΙΑΣ
Καταργείται πλήρως η προμήθεια (1,50–2,00 ευρώ) που επιβαρύνει μέχρι σήμερα τους καταθέτες, όταν πραγματοποιούν αναλήψεις από ΑΤΜ όχι απλά της τράπεζας τους, αλλά και από ΑΤΜ κάθε άλλης τράπεζας που είναι μέλος της ΔΙΑΣ.
- Καμία προμήθεια για αναλήψεις από ΑΤΜ παρόχου, με τον οποίο η τράπεζα έχει μετοχική σύνδεση για τους πελάτες της συγκεκριμένης τράπεζας.
Εφόσον η τράπεζα στην οποία ο πολίτης διατηρεί τον λογαριασμό του έχει μετοχική σύνδεση με πάροχο ΑΤΜ (ATM operator), οι αναλήψεις στα ΑΤΜ του παρόχου ,δεν θα υπόκεινται σε οποιαδήποτε επιβάρυνση. - Πλαφόν προμήθειας 1,50 ευρώ για οποιαδήποτε άλλη χρέωση της τράπεζας σε ΑΤΜ (π.χ. ξένες τράπεζες που δεν συμμετέχουν στη ΔΙΑΣ), είτε χρεώσεις τρίτων παρόχων.
Ορίζεται ανώτατο όριο προμήθειας 1,50 ευρώ. Σήμερα, για τέτοιες συναλλαγές, οι χρεώσεις μπορούν να φθάσουν ή και να ξεπεράσουν τα 5 ευρώ. - Δωρεάν αναλήψεις σε περιοχές με ένα μόνο διαθέσιμο ΑΤΜ είτε για τράπεζες , είτε για παρόχους
Σε όλες τις δημοτικές κοινότητες όπου λειτουργεί μόνο ένα ΑΤΜ (είτε τραπεζικό είτε παρόχου), οι αναλήψεις μετρητών θα πραγματοποιούνται χωρίς καμία προμήθεια, ανεξαρτήτως ιδιοκτησίας του ΑΤΜ. Δηλαδή, επεκτείνεται η ήδη ισχύουσα ρύθμιση για τις τράπεζες και σε τρίτους παρόχους.
- Δωρεάν ερωτήσεις υπολοίπου και εναρμόνιση παρόχων με τις χρεώσεις των τραπεζών για τα εμβάσματα
Καταργούνται πλήρως οι χρεώσεις για ερωτήσεις υπολοίπου σε ΑΤΜ, είτε αυτά ανήκουν σε τράπεζες είτε σε παρόχους.Επιπλέον, οι πάροχοι ΑΤΜ εντάσσονται στο ίδιο ρυθμιστικό πλαίσιο που ισχύει για τις τράπεζες όσον αφορά τα εισερχόμενα και εξερχόμενα εμβάσματα, με εφαρμογή πλαφόν χρέωσης στο 0,50 ευρώ.
Όπως χαρακτηριστικά είπε ο κ. Πιερρακάκης, επιπλέον, για πρώτη φορά θεμελιώνεται νομοθετικά και η μηδενική χρέωση για αναλήψεις από την τράπεζα στην οποία ένας πολίτης διατηρεί το λογαριασμό του, ώστε να υπάρξει θεσμική κατοχύρωση και στο μέλλον.
Η δέσμη μέτρων αποσκοπεί στην ενίσχυση της διαφάνειας, τη μείωση του κόστους βασικών τραπεζικών υπηρεσιών και την αποκατάσταση της ισορροπίας στην πρόσβαση των πολιτών σε μετρητά και απλές τραπεζικές συναλλαγές.
Επισυνάπτεται το πλήρες κείμενο των ανακοινώσεων του Υπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Κυριάκου Πιερρακάκη, στη Βουλή.
Την έναρξη των εργασιών για την εφαρμογή άμεσων μέτρων με σκοπό τη βελτίωση του επιπέδου οδικής ασφάλειας στον Βόρειο Οδικό Άξονα της Κρήτης (ΒΟΑΚ), ανακοίνωσαν, σήμερα στα Χανιά, ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρίστος Δήμας, ο Αναπληρωτής Υπουργός Μεταφορών Κωνσταντίνος Κυρανάκης, ο Υφυπουργός Υποδομών Νίκος Ταχιάος και ο Γενικός Γραμματέας Υποδομών Δημήτρης Αναγνώπουλος, ενώ στην εκδήλωση απηύθυναν ομιλίες ο Περιφερειάρχης Κρήτης Σταύρος Αρναουτάκης και ο Γενικός Αστυνομικός Διευθυντής Κρήτης, Υποστράτηγος Νικόλαος Σπυριδάκης.
Κατά την ομιλία του, ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρίστος Δήμας δήλωσε: «Από σήμερα αρχίζουν να υλοποιούνται τα μέτρα οδικής ασφάλειας στον ΒΟΑΚ, σε δύο συγκεκριμένα τμήματα από το Κολυμπάρι μέχρι τα Χανιά και από τα Λινοπεράματα μέχρι τον ΧΥΤΑ Ηρακλείου. Τα μέτρα αυτά είναι αντίστοιχα με τα μέτρα οδικής ασφάλειας, τα οποία εφαρμόσαμε με μεγάλη επιτυχία στο Πάτρα – Πύργος. Είχαμε εντυπωσιακή μείωση των θανατηφόρων τροχαίων ατυχημάτων, αλλά και των σοβαρών τραυματισμών. Η μέριμνα της πολιτείας είναι να μειωθούν τα τροχαία ατυχήματα και στον ΒΟΑΚ, γι’ αυτό έχουμε επτά σημαντικές παρεμβάσεις έως το τέλος του έτους».
Ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών παρουσίασε το χρονοδιάγραμμα των παρεμβάσεων στον υφιστάμενο ΒΟΑΚ, το οποίο έχει ως εξής:
Τα πρώτα δύο τμήματα στα οποία ξεκινούν οι παρεμβάσεις οδικής ασφάλειας είναι:
- Κολυμπάρι – Χανιά
- ΧΥΤΑ Ηρακλείου – Λινοπεράματα
Εντός του 2025, προβλέπονται ακόμη πέντε παρεμβάσεις, στα εξής σημεία:
- Χανιά – Γεωργιούπολη
- Πετρές – Ατσιπόπουλο
- Κίσσαμος – Κολυμπάρι
- Ρέθυμνο – Γεροπόταμος
- Γεροπόταμος – ΧΥΤΑ Ηρακλείου
Παράλληλα, ο Υπουργός παρουσίασε, μέσω προσομοίωσης, τα τεχνικά χαρακτηριστικά των παρεμβάσεων, επισημαίνοντας πως στόχος δεν μπορεί να είναι η εξάλειψη κάθε τροχαίου, αλλά η σημαντική μείωση του κινδύνου και η βελτίωση της καθημερινότητας των οδηγών.
«Θέλουμε οι οδηγοί να αισθάνονται ασφαλείς, να μπορούν να προσπερνούν νόμιμα και με ασφάλεια», τόνισε ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών.
Ο κ. Δήμας κάλεσε σε συνεργασία όλους τους τοπικούς φορείς και τις αρχές υπενθυμίζοντας ότι υπάρχει ένας συνολικός σχεδιασμός για τον ΒΟΑΚ.
«Ο ΒΟΑΚ ήδη υλοποιείται και στόχος της Πολιτείας είναι η ολοκλήρωσή του από την Κίσσαμο μέχρι τη Σητεία, όπως έχει δηλώσει και ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης». Ήδη βρίσκονται σε εξέλιξη:
- Το δημόσιο έργο από Άγιο Νικόλαο έως Νεάπολη.
- Η Σύμπραξη Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) από Νεάπολη έως Χερσόνησο.
- Η Σύμβαση παραχώρησης για το τμήμα Χανιά – Ηράκλειο, υπογεγραμμένη τον Μάιο.
Ο Υπουργός εξέφρασε την ελπίδα εντός του 2025 θα ενεργοποιηθεί η προαίρεση για το τμήμα Χανιά – Κίσσαμος, ενώ ανακοινώθηκε η πλήρης χρηματοδότηση των μελετών για το τμήμα Παχιά Άμμος – Σητεία, με στόχο την ωρίμανση και αυτού του έργου.
Ο Αναπληρωτής Υπουργός Μεταφορών Κωνσταντίνος Κυρανάκης δήλωσε:
«Τα τροχαία παραμένουν η πρώτη αιτία θανάτου για τους νέους κάτω των 29 ετών στη χώρα μας. Απέναντι σε αυτή την εθνική πληγή, δεν επιλέγουμε τη σιωπή. Επιλέγουμε την ευθύνη. Από το 2019 μέχρι σήμερα, η κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη έχει δώσει προτεραιότητα στην οδική ασφάλεια. Ο νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας είναι προϊόν ευρείας κοινοβουλευτικής συναίνεσης και περιλαμβάνει πιο αυστηρές ρυθμίσεις για την υποτροπή, με μόνο στόχο τη διάσωση ανθρώπινων ζωών. Το στοίχημα τώρα είναι η εφαρμογή: με στοχευμένη αστυνόμευση, με την ενεργή συμμετοχή των δήμων και των περιφερειών, με παρεμβάσεις στην καθημερινότητα των δρόμων μας – από τις διαγραμμίσεις μέχρι τα σαμαράκια. Δημιουργούμε μια συμμαχία ευθύνης, για να πετύχουμε κάτι που αξίζει: να πούμε στο τέλος αυτής της χρονιάς πως επιτέλους κάτι άλλαξε στην Ελλάδα».
Ο Υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών Νίκος Ταχιάος σημείωσε:
«Το Υπουργείο μας έχει αναλάβει την υλοποίηση ενός πολύ μεγάλου έργου στην Κρήτη: του – νέου – Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης, του ΒΟΑΚ. Ένα έργο που προχωρά μέσα από τρεις διαφορετικές συμβάσεις, που όπως γνωρίζετε ήδη εξελίσσονται. Η πρώτη αφορά δημόσιο έργο, η δεύτερη ΣΔΙΤ και η τρίτη — στην περιοχή όπου βρισκόμαστε σήμερα — είναι σύμβαση παραχώρησης, με προαίρεση μέχρι τον Κίσσαμο. Και θα ακολουθήσει και μία τέταρτη: η Σητεία είναι μέσα στα σχέδιά μας.
Για εμάς, τους μηχανικούς, ο δρόμος είναι κατ’ αρχάς ένα λειτουργικό έργο, που συμβάλλει στην εξοικονόμηση ενέργειας και χρόνου. Για όσους σκέφτονται με οικονομικούς όρους, είναι και μια ευκαιρία να γίνει πιο ελκυστικό το τουριστικό προϊόν της Κρήτης. Όμως, πάνω απ’ όλα — και αυτό θέλουμε να τονίσουμε σήμερα — είναι θέμα οδικής ασφάλειας. Γιατί η οδική ασφάλεια δεν είναι αφηρημένη έννοια. Αφορά ανθρώπινες ζωές.
Γι’ αυτό και ξεκινάμε από την οδική ασφάλεια. Επειδή για όσο διάστημα εκτελούνται τα έργα, πρέπει να διασφαλίσουμε ότι όσοι κινούνται στον παλιό ΒΟΑΚ — παράλληλα με τα εργοτάξια και τις κυκλοφοριακές ρυθμίσεις — θα το κάνουν με τον μέγιστο βαθμό ασφάλειας. Αυτό, λοιπόν, που βλέπετε σήμερα είναι ένα υποέργο του μεγάλου ΒΟΑΚ.
Για εμάς έχει πολύ μεγάλη σημασία η διαβούλευση με τις τοπικές κοινωνίες και να έχουμε τη συνεργασία όλων. Σε όλη τη φάση εκτέλεσης του έργου θα είμαστε κοντά στις τοπικές αρχές, θα συζητάμε μαζί τους. Ήδη, εδώ και πολύ καιρό, έχουμε ξεκινήσει συζητήσεις που αφορούν στην εκτέλεση του έργου, στη διέλευση μέσα από περιοχές οι οποίες είναι ζωτικής σημασίας για την οικονομία του νησιού, αλλά και για την ποιότητα ζωής των κατοίκων.
Μπορεί να υπάρξουν διαφωνίες, διαφορετικές προσεγγίσεις, μπορεί να δούμε συμφέροντα απέναντι μας στην εκτέλεση αυτού του μεγάλου έργου, αλλά εκείνο που έχει σημασία είναι ότι κάποια στιγμή πρέπει να καταλήγουμε και να συμφωνούμε.
Γιατί στην Κρήτη σήμερα, με την κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη, βλέπουμε να εκτελούνται τα μεγαλύτερα έργα που έχουν γίνει ποτέ στο νησί: το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι, οι συμβάσεις του ΒΟΑΚ, αλλά και μικρότερα έργα που επίσης έχουν σημαντικό τοπικό αποτύπωμα.
Η λέξη-κλειδί σήμερα είναι η οδική ασφάλεια. Και η δεύτερη λέξη-κλειδί είναι η συναίνεση. Μόνο μέσα από αυτές θα καταφέρουμε να υλοποιήσουμε έναν μεγάλο εθνικό στόχο. Θα είμαστε εδώ σε όλο το διάστημα εκτέλεσης του μεγάλου έργου του ΒΟΑΚ και σε όλο αυτό το χρόνο θα κάνουμε κάθε προσπάθεια για να υλοποιήσουμε από κοινού κάτι το οποίο αποτελεί ένα τεράστιο στόχο όχι μόνο για το νησί αλλά και για όλη την πατρίδα μας».
Ο Περιφερειάρχης Κρήτης Σταύρος Αρναουτάκης τόνισε: «Κάθε συζήτηση για το ζήτημα της Οδικής Ασφάλειας, επισκιάζεται από τους αριθμούς και τις στατιστικές μελέτες. Πρόκειται για δεδομένα που επιτάσσουν ολιστικές παρεμβάσεις.
Μόνο μέσα από τη συνεργασία και τη συστράτευση θα καταφέρουμε να ενισχύσουμε την εθνική συμμαχία για τη μείωση των τροχαίων ατυχημάτων και το κλείσιμο μιας λίστας που συνεχίζει να αποτελεί «πληγή που αιμορραγεί» στους κόλπους της κοινωνίας.
Από τη δική μας πλευρά, τονίζουμε πως είμαστε διαρκώς στο πλευρό και του Υπουργείου και των τοπικών φορέων για τη δρομολόγηση των έργων που απαιτούνται.
Πρόκειται για έργα «ζωτικής σημασίας» καθώς κάθε μέτρο του οδικού δικτύου που αναβαθμίζεται μετατρέπεται σε «σανίδα σωτηρίας» για τους οδηγούς και κυρίως για τους ανθρώπους νεαρής ηλικίας.
Με αυτό το δεδομένο, από το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Κρήτη 2014 – 2020», και «Κρήτη 2021 – 2027», από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων και από το Ταμείο Ανάκαμψης, υλοποιούμε ένα ευρύ τεχνικό πρόγραμμα για την αναβάθμιση της οδικής ασφάλειας σε εκατοντάδες σημεία του οδικού δικτύου, ο προϋπολογισμός του οποίου πλησιάζει συνολικά τα 107 εκατ. ευρώ».
Ο Γενικός Γραμματέας Υποδομών Δημήτρης Αναγνώπουλος παρουσίασε αναλυτικά τα τεχνικά στοιχεία των παρεμβάσεων και τόνισε:
«Το ΥΠΥΜΕ έχοντας την εμπειρία της πρότερης επιτυχημένης εφαρμογής των μέτρων οδικής ασφάλειας στον Αυτοκινητόδρομο Πάτρα – Πύργος, προχωρά στην άμεση εφαρμογή αντίστοιχων μέτρων στο τμήμα Κίσσαμος – Λινοπεράματα Ηρακλείου, κάτι που θα υλοποιηθεί τμηματικά στα 7 διακριτικά τμήματα αναλόγως με τον βαθμό προτεραιότητας, την αναγκαιότητα και την εφικτότητα. Προσδοκούμε ανάλογα θετικά αποτελέσματα από τα μέτρα αυτά, όπως και στο Πάτρα – Πύργος».
Ο Γενικός Αστυνομικός Διευθυντής Κρήτης, Υποστράτηγος Νικόλαος Σπυριδάκης δήλωσε:
«Αποτελεί πρωταρχικό στόχο η συνδρομή μας στην αντιμετώπιση των τροχαίων ατυχημάτων, γιατί κάθε φορά που έχουμε ένα θανατηφόρο συμβάν είναι μια μαχαιριά για εμάς. Θα προσπαθήσουμε όλο αυτό το διάστημα να ανταποκριθούμε σε οποιοδήποτε περιστατικό στον ΒΟΑΚ, όχι μόνο κατά τη διάρκεια των εργασιών, αλλά και στη συνέχεια, έως ότου ο κόσμος αφομοιώσει τις παρεμβάσεις που θα γίνουν στον δρόμο. Στον ΒΟΑΚ, σήμερα, υπάρχει καλύτερη προσαρμογή στις κυκλοφοριακές ρυθμίσεις που έχουν γίνει το τελευταίο διάστημα. Το πρώτο εξάμηνο του 2024 είχαμε 8 θανατηφόρα δυστυχήματα με δέκα νεκρούς, ενώ το πρώτο εξάμηνο του 2025 συνέβη ένα δυστύχημα με έναν νεκρό. Η Αστυνομία, λοιπόν, θα κάνει όχι μόνο αυτό που πρέπει και μπορεί, αλλά και κάτι παραπάνω, ώστε να έχουμε ένα θετικό αποτέλεσμα για να ωφεληθούν η κοινωνία και οι επισκέπτες του νησιού».
Παρουσιαστής της εκδήλωσης ήταν ο πρόεδρος της Motorsport Greece Τάκης Πουρναράκης, ο οποίος σχολίασε ότι στα χρόνια που ασχολείται με την οδική ασφάλεια για το τι πρέπει να γίνει στον ΒΟΑΚ, αυτό επιτέλους γίνεται».
Στην εκδήλωση με θέμα «Άμεσα μέτρα βελτίωσης της οδικής ασφάλειας στο τμήμα Κίσσαμος Χανίων – Λινοπεράματα Ηρακλείου του Β.Ο.Α.Κ», που διοργάνωσαν το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών σε συνεργασία με την Περιφέρεια Κρήτης στο Μεσογειακό Αγρονομικό Ινστιτούτο Χανίων, παρόντες ήταν, επίσης, οι Βουλευτές Χανίων Ντόρα Μπακογιάννη, Σέβη Βολουδάκη και Αλέξανδρος Μαρκογιαννάκης, οι Βουλευτές Ηρακλείου Λευτέρης Αυγενάκης και Μάξιμος Σενετάκης, ο Αντιπεριφερειάρχης της Π.Ε. Ηρακλείου Νικόλαος Συριγωνάκης και ο Αντιπεριφερειάρχης της Π.Ε. Χανίων Νικόλαος Καλογερής, καθώς και Δήμαρχοι της ευρύτερης περιοχής.
Ενημερωτικά Στοιχεία
Το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών προχωρά στην άμεση λήψη μέτρων με σκοπό τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας στον Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ) στο τμήμα από την Κίσσαμο Χανίων μέχρι τα Λινοπεράματα Ηρακλείου.
Ο ΒΟΑΚ, με συνολικό μήκος 300 χλμ., είναι ένας από τους πλέον επικίνδυνους δρόμους της χώρας. Ιδιαίτερα το τμήμα από την Κίσσαμο Χανίων μέχρι το Ηράκλειο (Λινοπεράματα), μήκους 145 χλμ., παρουσιάζει την υψηλότερη επικινδυνότητα.
Στο πλαίσιο της «Μελέτης Οδικής Ασφάλειας του ΒΟΑΚ» του ΥΠΥΜΕ από τον Ο.Α.Κ. Α.Ε., εντοπίστηκαν 13 περιοχές αυξημένης επικινδυνότητας κατά μήκος του άξονα, από τις οποίες οι 11 βρίσκονται στο εν λόγω τμήμα.
Την τελευταία τριετία (2022-24) συνέβησαν 26 σοβαρά τροχαία ατυχήματα με 20 ανθρώπινες απώλειες και 18 σοβαρούς τραυματισμούς.
Συνεπώς, υπάρχει άμεση ανάγκη λήψης μέτρων για τη δραστική μείωση των σοβαρών τροχαίων ατυχημάτων έως ότου ολοκληρωθεί η κατασκευή του νέου αυτοκινητοδρόμου, διατηρώντας, ταυτόχρονα, το επίπεδο λειτουργικότητας της υφιστάμενης οδού.
Σημειώνεται πως το περιεχόμενο των παρεμβάσεων βασίζεται στην προηγούμενη θετική διεθνή και εγχώρια εμπειρία, με βάση τα αποτελέσματα που προέκυψαν τόσο από την εφαρμογή ανάλογων μέτρων σε χώρες όπως η Γερμανία και η Σουηδία όσο και στην Ελλάδα, στον οδικό άξονα Πάτρα – Πύργος, έναν δρόμο ανάλογης επικινδυνότητας.
Συγκεκριμένα, μετά τις σχετικές παρεμβάσεις που εφαρμόστηκαν τον Δεκέμβριο του 2023 στην Υφιστάμενη Εθνική Οδό Πάτρα (Κάτω Αχαΐα) – Πύργος (68 χλμ), κατεγράφη ετήσια μείωση των θανάτων κατά περίπου 90% και καμία μετωπική σύγκρουση το 2024. Με βάση τα στοιχεία της Τροχαίας, το 2024 δύο άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους σε τροχαία δυστυχήματα (εκ των οποίων ένας στη φάση πλήρους λειτουργίας).
Επισημαίνεται πως η εφαρμογή των μέτρων συνοδεύτηκε από αυστηρή αστυνόμευση.
Μέτρα Οδικής Ασφάλειας
Σύμφωνα με την παραπάνω εμπειρία και με στόχο την ενίσχυση του επιπέδου οδικής ασφάλειας στον ΒΟΑΚ λαμβάνονται τα εξής μέτρα:
- Διαμόρφωση διατομής τριών (3) λωρίδων τύπου «β2+1» με ενδιάμεση λωρίδα ασφαλούς προσπέρασης μήκους 1 – 2,5 χλμ., εναλλασσόμενη στις δύο κατευθύνσεις κυκλοφορίας, όπου το πλάτος του οδοστρώματος είναι ≥ 11,00 μ.
- Κλαδοκοπές και φυτοκοπές της παράπλευρης βλάστησης και καθαρισμός των τάφρων και των ερεισμάτων για τη διασφάλιση της ορατότητας.
- Πρόβλεψη εσοχών έκτακτης ανάγκης, όπου είναι δυνατό, στα τμήματα μίας λωρίδας.
- Αναδιαμόρφωση των (56) υφιστάμενων κόμβων, ΣΕΑ και εισόδων – εξόδων.
- Διαμόρφωση δύο (2) νέων κόμβων (Γεροπόταμου & ΧΥΤΑ Ηρακλείου), για τους οποίους έχει επισημανθεί η σχετική ανάγκη από την Περιφέρεια και τους τοπικούς φορείς.
- Φωτισμός και φωτεινή σηματοδότηση όπου απαιτηθεί.
Σε όλο το μήκος του τμήματος που εφαρμόζονται τα μέτρα Οδικής Ασφάλειας θα υπάρχουν κολωνάκια στο μέσο του δρόμου.
Οι εργασίες που ξεκινούν αφορούν στα εξής:
- Σε περιοχές με έντονες ανωμαλίες, οι «εσοχές» γεμίζονται με ισοπεδωτικές ασφαλτικές στρώσεις. Στο σύνολο του έργου θα πραγματοποιηθεί διάστρωση ασφαλτικής στρώσης κυκλοφορίας και αντιολισθηρής στρώσης όπου χρειάζεται.
- Νέα οριζόντια διαγράμμιση της οδού με τρεις λωρίδες κυκλοφορίας στο μεγαλύτερο μήκος και διαχωρισμός των κατευθύνσεων κυκλοφορίας με πλαστικά κολωνάκια.
- Νέα κατακόρυφη σήμανση με τοποθέτηση των απαιτούμενων πινακίδων αρχής και πέρατος της λωρίδας προσπέρασης, των κόμβων κ.λπ. σε κάθε κατεύθυνση και συμπλήρωση της υφιστάμενης όπου απαιτείται με εύλογα όρια ταχύτητας.
- Τοποθέτηση νέων στηθαίων ασφαλείας, όπου είναι κατεστραμμένα και ανεπαρκή και όπου απαιτούνται προκειμένου να προστατευτούν εμπόδια όπως οι υφιστάμενοι ιστοί οδοφωτισμού, πληροφοριακές πινακίδες κ.λπ.
- Πάνω στα υφιστάμενα και στα νέα στηθαία θα τοποθετηθούν ερυθρά ή λευκά αντανακλαστικά διπλής όψης ανά 12 μ.
- Προσωρινά μέτρα προστασίας από καταπτώσεις σε 93 εντοπισμένα τμήματα, συνολικού μήκους 24 χλμ.
Τα μέτρα αυτά είναι χαμηλού κόστους και άμεσης υλοποίησης, χωρίς να απαιτούνται περιβαλλοντικές ή άλλες αδειοδοτήσεις και απαλλοτριώσεις, που συνεπάγονται χρονοβόρες και κοστοβόρες διαδικασίες.
Προβλεπόμενοι Στόχοι
Με την εφαρμογή των μέτρων επιδιώκεται:
- Μείωση θανάτων και σοβαρών τραυματισμών.
- Διατήρηση της λειτουργικότητας της οδού.
- Ικανοποιητική κυκλοφοριακή ροή στη φάση κατασκευής του αυτοκινητοδρόμου όταν θα εφαρμόζονται εργοταξιακές σημάνσεις κατά τμήματα.
- Ασφαλής διέλευση στους κόμβους και στις εισόδους – εξόδους.
Απαραίτητη προϋπόθεση για την επιτυχία του εγχειρήματος, το οποίο αποσκοπεί στην προστασία της ανθρώπινης ζωής, είναι η συμμόρφωση των χρηστών της οδού με τους κανόνες του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας.
Ανασκόπηση των κυριότερων Αυτοδιοικητικών ειδήσεων της εβδομάδας 14-20 Ιουλίου
Την εβδομάδα που μας πέρασε βγήκε νέα πρόσκληση του Πράσινου Ταμείου για Δράσεις Περιβαλλοντικού Ισοζυγίου.
Ψηφίστηκε και ο Νόμος 5217 για την διασφάλιση της δημοσιονομικής ισορροπίας στους φορείς της Κεντρικής Κυβέρνησης δηλαδή και για τους Δήμους.
Εκδόθηκε και εγκύκλιος για την μετάβαση στον Πολυετή Δημοσιονομικό Προγραμματισμόκαι την κατάρτιση και του Προϋπολογισμού για το Οικονομικό Έτος 2026 που αφορά και τους Δήμους.
Ανακοινώθηκε η έναρξη της υπηρεσίας με την οποία μέσω του gov.gr και του Gov.gr Wallet θα επιδίδουν οι Δήμοι έγγραφα σε πολίτες.
Ψηφίστηκε και το νέο πλαίσιο για την κατάρτιση των υπαλλήλων στην τυποποίηση των διαδικασιών, αλλά και στην προστασία της ποιότητας στις δημόσιες συμβάσεις.
Βγήκε και 2η τροποποίηση της επιχορήγησης των Δήμων για δαπάνες σήμανσης και στείρωσης αδέσποτων ζώων.
Εγκρίθηκε και ο Οδικός Χάρτης για την Εξοικονόμηση Ενέργειας στα Κτίρια. Αναλυτικό άρθρο για τις υποχρεώσεις των Δήμων.
Το myota.gr δημοσίευσε αναλυτικό άρθρο για τις Ευρωπαϊκές χρηματοδοτήσεις για την βιοποικιλότητα στις πόλεις.
Εκδόθηκε και νέα Απόφαση για τον Καθορισμό Προϋποθέσεων ένταξης των Δήμων στους πρότυπους Τουριστικούς Προορισμούς Ολοκληρωμένης Διαχείρισης.
Βγήκε και η απόφαση κατανομής 240 θέσεων Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης της 6Κ/2024στους δήμους.
Εκδόθηκε και 2η Τροποποίηση Ένταξης Έργων των Δήμων στο Πρόγραμμα Βελτίωσης Οδικής Ασφάλειας .
Με Προεδρικό Διάταγμα θεσπίστηκε ενιαίο, οριζόντιο πλαίσιο στρατηγικής ασφάλειας για τις Εθνικές Διαβαθμισμένες Πληροφορίες και Υλικά που δεσμεύει και τους δήμους.
Η ΚΕΔΕ κατήγγειλε τον αποκλεισμό της Τοπικής Αυτοδιοίκησης από την Τεχνική Βοήθεια για τις ΔΕΥΑ και ΦοΔΣΑ.
Η ΠΟΕ ΟΤΑ δημοσίευσε τις παρατηρήσεις της για το νέο πειθαρχικό δίκαιο δημοσίων υπαλλήλων.
Τέλος δημοσιεύθηκε ΚΥΑ για την σύσταση Ειδικής Γραμματείας Τεχνητής Νοημοσύνης και Διακυβέρνησης Δεδομένων στο Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης.
Θυμίζουμε ότι καθημερινά στην σελίδα ΔΗΜΟΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΕΙΣ μπορείτε να παρακολουθείτε καλές πρακτικές και καινοτόμες δράσεις των δήμων.






Ο Γιώργος Τσατραφύλλιας ενημερώνει:
Στόχος η ενίσχυση της Πολιτικής Προστασίας με σύγχρονα μέσα – Συνολικά 1.400 νέα οχήματα έως την ολοκλήρωση του προγράμματος
Σε τελετή που πραγματοποιήθηκε σήμερα, ο Πρωθυπουργός ανακοίνωσε την παράδοση 164 νέων πυροσβεστικών οχημάτων στο Πυροσβεστικό Σώμα, κάνοντας λόγο για μία σημαντική ενίσχυση των επιχειρησιακών δυνατοτήτων της Πολιτικής Προστασίας.
Όπως ανέφερε, η προμήθεια των οχημάτων εντάσσεται στο ευρύτερο πρόγραμμα «ΑΙΓΙΣ», το οποίο προβλέπει τη ριζική ανανέωση του στόλου της Πυροσβεστικής με συνολικά 1.400 νέα οχήματα. «Με την ολοκλήρωση του προγράμματος, το Πυροσβεστικό Σώμα θα έχει στα χέρια του έναν σύγχρονο, ισχυρό στόλο που θα ανταποκρίνεται στις απαιτήσεις των καιρών», σημείωσε.
Ο Πρωθυπουργός επεσήμανε τη συνολική προσπάθεια ενίσχυσης της Πολιτικής Προστασίας τα τελευταία χρόνια, δηλώνοντας χαρακτηριστικά:
«Από το 2019, έχουμε ενισχύσει σημαντικά την Πολιτική Προστασία. Γιατί είναι αυτή που εμφανίζεται όταν όλοι οι υπόλοιποι φεύγουν. Σε κάθε δυσκολία.»
Τόνισε, επίσης, ότι αποστολή της Πολιτείας είναι να προσφέρει στους ανθρώπους της Πολιτικής Προστασίας όλα τα απαραίτητα εργαλεία, τόσο σε τεχνικό όσο και σε τεχνολογικό επίπεδο. «Η Πολιτεία είναι κοντά τους», υπογράμμισε.
Η ενίσχυση αυτή αποκτά ιδιαίτερη σημασία ενόψει της αντιπυρικής περιόδου, καθώς οι πυροσβεστικές δυνάμεις καλούνται να ανταποκριθούν σε αυξημένες απαιτήσεις λόγω της κλιματικής κρίσης και των συχνών ακραίων καιρικών φαινομένων.